PEMULIHAN KHAS
1. PENGENALAN
Program Pemulihan Khas telah dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM) semenjak tahun 1960an bagi membantu murid-murid di sekolah rendah yang menghadapi masalah khusus dalam pembelajaran iaitu menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira ( 3M ).
Pada tahun 1983, sistem pendidikan Malaysia telah memperkenalkan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR). Kurikulum baru ini merupakan satu usaha untuk kembali semula kepada asas pendidikan dengan memberi fokus kepada 3M dan murid-murid yang tidak menguasainya dibantu melalui Program Pemulihan Khas. Pengajaran dan pembelajaran pada Tahap 1 (Tahun 1-3) akan
membolehkan guru-guru mengenalpasti murid-murid yang mempunyai masalah penguasaan asas 3M. Seterusnya pihak sekolah berusaha menyediakan Program Pemulihan Khas bagi mengatasi masalah penguasaan asas 3M.
Fokus ke arah membasmi masalah 3M ini turut termaktub di dalam teras ketiga : Memperkasakan Sekolah Kebangsaan dan teras keempat : Merapatkan Jurang Pendidikan dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) 2006–2010 . Melalui kedua-dua teras ini, beberapa pelan tindakan dirancang untuk memastikan murid-murid menguasai kemahiran asas 3M pada tahap 1. KPM akan memperkasakan Program Pemulihan Khas dengan menaik taraf kelas pemulihan dan menyediakan guru pemulihan khas terlatih yang mencukupi termasuk di Sekolah Kurang Murid (SKM).
2. DEFINISI
2.1 Definisi Program Pemulihan Khas
“Satu program pendidikan disediakan untuk murid yang mengalami masalah dalam penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru yang khusus, di ruang yang khusus.”
2.2 Definisi Murid Pemulihan Khas
“Murid yang menghadapi kesukaran dalam penguasaan kemahiran
asas 3M disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan
kognitif”.
2.3 MATLAMAT
Memastikan semua murid Tahap 1 menguasai kemahiran asas 3M.
2.4 OBJEKTIF
Setelah mengikuti program ini murid dapat:
a) menguasai kemahiran asas 3M
b) meneruskan pembelajaran di kelas biasa
c) membina keyakinan diri dan positif terhadap
pembelajaran.
3. PUNCA DAN BIDANG KUASA
Surat Siaran Kementerian Pelajaran (yang masih digunapakai)
3.1 Surat siaran Bahagian Sekolah-sekolah KPM. Bil
KP(BS)8594/Jld.11/(32)bertarikh 22Jan. 1985.
(Guru Khas Pendidikan Pemulihan)
3.2 Surat siaran Bahagian Sekolah-sekolah KPM. Bil.KP(BS)8502/5/PK/Jld.V(26) bertarikh 28Jan.1986.
(Kelas Khas Pemulihan Di Sekolah Rendah)
3.3 SuratsiaranBahagianSekolah-sekolahKPM.
Bil.KP(BS)8502/PK/Jld. V(29) bertarikh 17Mac.1986
(Pengawasan dan Penyeliaan Program Pemulihan)
4. TATACARA PELANTIKAN GURU PEMULIHAN KHAS
Berikut adalah tatacara yang mesti diikuti dalam melantik guru pemulihan khas.
4.1 Kelulusan Ikhtisas Guru Pemulihan Khas
Bagi mempastikan keberkesanan serta menjamin tahap kualiti pengajaran dan
pembelajaran di Kelas Pemulihan Khas adalah dicadangkan kriteria kelulusan
berikut diambil kira
a)Diploma Khas Pendidikan Pemulihan Khas (KDPSijil Perguruan Khas Pendidikan
Pemulihan Khas (KSPK)- Setahun
b) Sijil Kursus Dalam Cuti (KDC) Pemulihan Khas 6 Bulan
c) Sijil Kursus Dalam Perkhidmatan (KDP) Pemulihan Khas 14 Minggu
d) Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Khas (Pemulihan Khas)
5.PENGURUSAN FAIL
a) Fail Individu Murid yang mengandungi dokumen seperti berikut:
i. Borang Pencalonan.
ii. Profil Murid Pemulihan.
iii. Ujian Saringan dan Diagnostik
iv. Rekod Prestasi Ujian Diagnostik
v. Hasil Penilaian yang telah dijalankan.
vi. Catatan-catatan lain yang berkaitan dengan murid.
b) Fail Lembaran Kerja Bahasa Melayu/ Matematik
(disediakan secara individu)
i. Rekod Prestasi Ujian Diagnostik
ii. Lembaran Kerja
c) Fail Jawatankuasa Pemulihan Khas Peringkat
Sekolah
d) Fail Data Murid
e) Fail Perancangan Program Pemulihan Khas
i. Pelan Tindakan Program
ii. Takwim program
iii. Carta Gantt aktiviti sepanjang tahun
iv. Jadual Waktu
v. Borang Tindakan Susulan
REKOD KEDATANGAN MURID
a) Rekod Kedatangan Murid di kelas pemulihan hendaklah disediakan
bagi merekod kehadiran murid setiap hari
b) Rekod ini boleh dijadikan rujukan kekerapan kehadiran murid ke
kelas pemulihan khas.pelajaran dan guru pemulihan khas.
c) Kerjasama antara guru kelas dan guru pemulihan khas.
6.TANGGUNGJAWAB DAN SENARAI TUGAS
GURU PEMULIHAN KHAS
a) Merancang dan melaksanakan program pemulihan khas mengikut prosidur yang
telah ditetapkan.
b) Membantu guru-guru mata pelajaran dalam hal:
- Mengenalpasti murid-murid yang memerlukan
pengajaran pemulihan.
c) Berjumpa dan berbincang dengan guru mata pelajaran, guru bimbingan,
ibubapa, doktor, pegawai kebajikan dan pihak-pihak lain untuk mendapatkan
maklumat lanjut tentang tingkah laku, tabiat, kesihatan dan lain-lain
keterangan mengenai latar belakang murid.
d)Bertindak sebagai setiausaha Jawatankuasa Program Pemulihan Khas serta
menjadi ahli Jawatankuasa Kurikulum Sekolah
.
e) Mengadakan latihan perkembangan staf di peringkat sekolah atau daerah.
f) Tugas-tugas yang berkaitan dengan kebajikan murid- murid.
KELAS PEMULIHAN KHAS
BORANG RUJUKAN
OBJEKTIF Program Pemulihan Khas adalah program untuk membantu murid-murid yang mengalami masalah pembelajaran dalam mata pelajaran Bahasa |
Pencalonan Anda
Sila calonkan murid-murid yang anda fikir:-
a. perlu kepada pemulihan
b. boleh mendapat manfaat daripada kelas pemulihan khas jika setiap hari diberi latihan kerja dalam kemahiran-kemahiran asas bahasa dan matematik.
Sila isikan borang di bawah ini mengenai tiap-tiap murid yang anda calonkan untuk program pemulihan.
Nama murid: ………………………………………………………………. Alamat rumah ……………………………………………………………… Jantina : … ……………………………Kelas …………………………….. Umur ...............................................Guru kelas ................................ |
A. KEMAHIRAN-KEMAHIRAN MEMBACA
a. Murid boleh kenal dan namakan huruf abjad b. Murid boleh sebut perkataan- perkataan sehari-hari seperti baju, emak, adik, ayam, kedai dan lain-lain. c. Murid boleh baca ayat-ayat mudah serta menunjukkan fahaman dengan membuat apa yang terkandung dalam ayat seperti:- 1. Saya baca buku 2. Dia buka pintu d. Boleh baca dan faham cerita-cerita sesuai dengan tahun 1,2 dan 3. | Ya Ya a Ya Ya | Tidak Tidak Tidak Tidak | Catatan |
B. KEMAHIRAN MENGIRA
a. Ability to count 1 – 10 b. Ability to count 11 – 99 c. Ability to identify 1 – 10 d. Ability to identify 11 – 99 e. Ability to match object within 1 – 10 f. Ability to match object within 11 – 99 g. Ability to carry out addition 1 digit and 1 digit h. Ability to carry out subtraction any two numbers with regrouping i. Ability to carry out simple multiplication. j. Ability to carry out simple division. | Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes | No No No No No No No No No No |
C. TINGKAH LAKU DALAM KELAS
a. Menumpukan perhatian b. Ikut arahan c. Gagap d. Selalu mengacau ketenteraman kelas e. Selalu tidak hadir f. Berkawan g. Mudah tersinggung | Ya Ya Ya Ya Ya Ya Ya | Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak Tidak | Catatan |
Tarikh : .....................................................................
LAMPIRAN D
BORANG PENCALONAN
KEMASUKAN KE PROGRAM PEMULIHAN KHAS
SESI (200....)
1. Nama Sekolah : ...........................................................................
2. Nama Murid : ...........................................................................
3. Kelas : ...........................................................................
4. Umur : ...........................................................................
5. Jantina : ...........................................................................
6. Jumlah Kedatangan : ...........................................................................
7. Sebab-sebab dicalonkan ke Program Pemulihan Khas.
(Tandakan P pada kotak yang sesuai)
7.1 | Gagal KIA2M | Markah pelepasan II (Nyatakan skornya) | |||
7.2 Gagal IPP2M
7.2 | Gagal Matematik | Skor | D | E |
7.3 | Masalah kesihatan | Nyatakan:............................ | |
.............................................................................................................. | |||
.............................................................................................................. | |||
7.4 | Cadangan guru mata pelajaran |
7.5 | Permintaan ibu bapa |
7.6 | Cadangan Guru Besar |
7.7 | Lain-lain | Nyatakan:............................. |
...........................................
Tanda Tangan Guru Kelas: Tarikh : ..............................
PROFIL MURID PEMULIHAN KHAS
A. Latar belakang Umum
1. Nama:..............................................................................
2. Umur:.......... tahun...........bulan. Tarikh Lahir:...............
3. Tempat dilahirkan:…........................................................
4. Jantina:….........................................................................
5. Agama:….........................................................................
6. Tarikh Masuk Sekolah:…................................................
7. Alamat Rumah:….............................................................
8. Bandar/Luar Bandar:................Jauh dari sekolah:..........
9. Cara ke sekolah:…...........................................................
10. Pekerjaan Bapa/Penjaga:….............................................
11. Latar belakang Pendidikan:…..........................................
(Sekolah Rendah, Menengah, Maktab, Universiti)
12. Tinggal Dengan Siapa:…..................................................
13. Bahasa Ibunda:…............................................................
14. Bahasa yang digunakan di rumah:…...............................
15. Bilangan kanak-kanak di rumah:…..................................
16. Laki-laki:…....................Perempuan:….............................
17. Bilangan penghuni dalam rumah:….................................
18. Kedudukan dalam keluarga:….........................................
(Sulung, Tunggal, Bungsu dan sebagainya)
19. Bilangan anak ke sekolah dalam keluarga:.....................
20. Bantuan belajar di rumah:…............................................
21. Pengalaman Prasekolah:….............................................
22. Sejarah Kelahiran:….......................................................
…......................................................................................
(Pramatang, overdue, demam panas, songsang,
kecederaan, lemas, penyakit kronik, dll )
B. Makanan Di Rumah
- Sarapan : Ada/Tiada
- Makan Tengahari : Ada/Tiada
- Makan Malam : Ada/Tiada
C. Penggunaan Masa Lapang Serta Pendidikan Umum Di Rumah
Permainan: 1) Luar Rumah: ................................
........................................................ ........................................................
........................................................
........................................................
Dalam Rumah: ...............................
…..................................................... ….....................................................
….....................................................
….....................................................
- TV : Ada/Tiada Video : Ada/Tiada
- Radio : Ada/Tiada Perakam : Ada/Tiada
- Komputer : Ada/Tiada Astro : Ada/Tiada
- Surat Khabar : Ada/Tiada Bahasa:..........................
- Majalah : Ada/Tiada Bahasa:..........................
- Buku-Buku : Ada/Tiada Bahasa:..........................
D. Rumah/Perabot
- Kuasa elektrik : Ada/Tiada
- Bekalan Air : Paip/Telaga/Taliair/Sungai/Lombong
- Kerusi : Ada/Tiada
- Meja : Ada/Tiada
- Jumlah Bilik :…............................................................
- Jenis Rumah :…............................................................
Tandatangan Guru Pemulihan Khas:............................
(Potong mana yang tidak berkenaan)
KELAS PEMULIHAN KHAS
BORANG PENGUMPULAN MAKLUMAT
Nama Murid : ........................................................................................................
Kelas : ..........................................................
Tahun : .........................................................
Maklumat dari :-
1. REKOD-REKOD SEKOLAH
a. Peribadi
b. Prestasi (termasuk rumusan dari Borang Rujukan)
c. Kesihatan
2. PERBINCANGAN DENGAN GURU BESAR
3. PERBINCANGAN DENGAN GURU KELAS
4. PERBINCANGAN DENGAN IBU BAPA
5. BORANG RUJUKAN
6. PEMERHATIAN GURU PEMULIHAN
CATATAN


TERIMA TIDAK TERIMA
(Pada kotak yang sesuai tandakan dengan √).
Tandatangan Guru Pemulihan Khas : .............................................................
Nama : ..............................................................
Tarikh : ................

